Nissan Leaf este Maşina Anului 2011 în Europa. Un fel de Fotbalistul Anului, dar cu maşini. Sau un fel de Marele Premiu la 10 pentru România. Fără Tatulici. E foarte probabil să nu fi auzit până azi de maşina asta. E normal: încă nu se vinde aici, iar regulamentul Car of the Year este cretin la capitolul ăsta. Pe de altă parte, mesajul juriului este clar: modelele ecologice trebuie împinse de la spate.
Nissan Leaf are motor electric, însă nu e primul model care vine cu aşa ceva. Mai există Mitsubishi iMiEV, de exemplu, Citroen C-Zero sau Peugeot iOn, cele trei maşini de oraş urmând să fie lansate în Europa şi în România chiar înaintea lui Leaf. Şi atunci? Răspunsul logic ar fi că e primul model electric de dimensiuni mai mari. Deşi şi aici e discutabilă povestea, Chevrolet Volt şi Opel Ampera aflându-se într-o situaţie mai bună şi prezentând o tehnologie nu superioară, dar în mod sigur mai complexă şi mai actuală.
Să ne-nţelegem: Leaf nu e deloc rău în comparaţie cu celelalte modele electrice, însă poziţionarea sa în faţă într-un clasament de genul Car of the Year e uşor forţată.
Una peste alta, dacă vreţi să vedeţi clasamentul maşinilor palpabile, daţi Leaf la o parte, consideraţi că e vorba de o ofrandă adusă industriei, şi citiţi topul în continuare. Apropo de Duster şi de locul al şaptelea: e normal. Motoare vechi, tehnologie zero. Singurul avantaj este conceptul de SUV low-cost, dar asta nu ajunge într-o competiţie de acest tip. Nu poţi să mergi la al treilea Război Mondial înarmat cu suliţe şi cai. S-ar putea să ajungi acolo, dar atât.
LATER EDIT: Se pare că nu sunt singurul (1) (2) căruia i se pare că decizia juriului e uşor forţată. Ceea ce e normal.
1. Nissan Leaf
2. Alfa Romeo Giulietta
3. Opel Meriva
4. Ford C-Max
5. Citroen C3/DS3
6. Volvo S60/V60
7. Dacia Duster
A jucat fotbal 12 ani doar pentru a avea pe ce să dea vina ulterior pentru că s-a îngrășat. Acum joacă tenis la nivelul tălpii de șlap. Mare fan al tuturor echipelor defuncte din România, deci mizați pe el pentru o analiză obiectivă, pentru că practic nu are ce să mai piardă. În cealaltă viață e jurnalist auto și-i stresează pe toți obligându-i să-și lege centurile de siguranță.