Ştii cum e să fii între ciocan şi nicovală? Fii atent:
O CAMPANIE CU BLOGGERI
Citesc astăzi la Chinezu că Blogal Initiative – ultimul său proiect în online – va începe o primă campanie pentru bloggerii care vor să câştige bani. Nu-i rău, îmi zic, Cristi le dă o şansă oamenilor care au cu adevărat talent la scris (puţini, e drept, că în blogging intri fără vreun interviu sau test în prealabil, aşa cum se întâmplă într-o companie sau la facultate, de exemplu) şi le dă premii interesante. 1500 de euro pentru locul întâi, nişte bucăţi de iPad-uri şi alte chestii. Bineînţeles că pentru a câştiga trebuie să te speteşti o ţâră intelectual, că doar nu te aştepţi să-ţi dea banii pentru că ai cântat frumos într-a patra la ora de cor.
Practic, Chinezu vrea – şi îl citez aici – “să pună umărul la dezvoltarea blogosferei locale. Scopul nostru este de a strânge în jurul acestei inițiative bloggeri care vor să se profesionalizeze și care vor să se implice în dezvoltarea pieței locale în care ei activează”. Altfel spus, dacă tu nu eşti în stare sau nu ai traficul necesar pentru a fi căutat de agenţii şi de clienţi, Blogal Initiative îţi aduce clientul la uşă dacă tu ştii să cânţi pe limba lui. Dacă ai vreo brumă de valoare, carevasăzică. Acuma nu ştiu care-i valoarea intrinsecă a profesionalizării ăsteia oarecum forţate, pentru că dacă un tip câştigă 1500 de euro la prima campanie nu-ţi garantează nimic că el va continua să funcţioneze într-ale bloggingului astfel încât el să devină vreo voce de neratat. Pe de altă parte, ăsta e un început bun pentru bloggerul respectiv şi un semn că-i cazul să-i dea bice dacă vrea să tragă la car cu ăia mari.
Până aici am povestit de nicovală. Pentru că a fost frumos şi am stat în fund pe un suport. Ciocanu’ cade pe Meşterul aflat pe nicovală când vine vorba de clientul care a pornit prima campanie prin Blogal. E vorba de BCR, cea mai mare bancă din România. Care, pe cât de bine prezentă e în Social Media, pe atât de nasol se poartă cu unii dintre clienţii pe care deja îi are. Pentru că, atunci când eşti de cealaltă parte a baricadei, îţi dai seama că lucrurile nu pot fi roz şi atât. OK, veţi zice, da’ stai aşa, Meştere, că una-i biroul de marketing, alta-i relaţia cu clientul. Sub aceeaşi umbrelă mâncăm toţi din aceeaşi conservă. Ce sper eu e ca această campanie să fie un semnal care să-mi arate că BCR s-a trezit. Şi atunci îi voi aplauda.
BCR ŞI JOACA LA DOUĂ CAPETE
BCR se află în acest moment în proces cu câteva sute de clienţi nemulţumiţi de faptul că în contractele lor există nişte clauze şi nişte comisioane pe care respectivii clienţi nu le-au negociat cu banca (deşi sunt stipulate în aşa-numitele contracte de adeziune), ceea ce e uşor ilegal în România conform legii 193/2000, una dintre foarte puţinele din România care vizează drepturile consumatorilor. În proces sunt oameni care au intrat în bancă foarte convinşi că vor avea lângă ei un partener de business şi care astăzi s-au trezit (în urma unor semnale de alarmă venite pe filieră europeană) că sunt uşor duşi cu preşul fix aiurea. Drept pentru care oamenii au intentat un proces care se află în plină desfăşurare (şi care se va termina pe undeva prin 2078, probabil, având în vedere viteza mirifică din sistemul românesc de justiţie). Să ne înţelegem, nu e vorba de oameni care nu-şi plătesc ratele, ci de oameni care s-au trezit împinşi de la spate de directive europene şi care şi le plătesc, dar care plătesc mult mai mult decât ar fi legal.
Revin la BCR. Iniţiativa lor de a intra cu o astfel de campanie în online este una lăudabilă, dar problemele morale atunci când îţi dai seama că banca investeşte nişte mii de euro într-un proiect în care, practic, se întâmplă două lucruri mai puţin morale. Unu la mână, profită de bloggeri care ştiu prea puţin ce înseamnă o refinanţare în condiţiile actuale ale pieţei pentru a-şi promova un produs contestat de proprii clienţi. Doi la mână, vrea să îşi îngroaşe rândul clienţilor în condiţiile în care – cel puţin teoretic – prioritatea ar trebui să fie cei pe care deja îi are. E ca şi cum cronici.ro s-ar promova pe bani pe blogurile mici, deşi eu le cer unor prieteni pe care i-am împrumutat mai mulţi bani decât e legal s-o fac. Iar apoi, când mă fac că negociez cu clienţii, le propun acestora dobânzi scăzute pentru o perioadă de timp şi mă fac că plouă cu privire la adevăratele puncte nevralgice din contracte, cele legate de comisioane abuzive şi de clauze ilegale. Repet, ştiu, lucrurile sunt şi par diferite, dar faptul că facem parte din zona online-ului nu ne îndreptăţeşte să ne punem ochelari de cal şi să lăudăm în neştire fără a negocia şi aspectele mai puţin fericite ale unei relaţii de acest tip.
SĂ NE ÎNŢELEGEM
Gândeşte-te la compania de telefonie mobilă la care ai abonament. Ai contractat un abonament, ştii cât plăteşti, dar la un moment dat afli că tu dai de fapt mult mai mult decât ar trebui, pentru că unele clauze din contractul tău sunt ilegale conform unei legi deja existente. Evident, încerci să-i spui operatorului despre asta, iar el nu vrea să audă. Faci plângere la OPC, adică la Stat, Statul îţi dă dreptate, dar compania contestă în justiţie decizia OPC. Şi pierde în cele mai multe cazuri. Cu toate astea, tu eşti deja în proces cu respectiva companie, pentru că ţi se pare penibil să plăteşti sume pe care nu că nu eşti obligat să le plăteşti, dar e chiar ilegal să-ţi fie cerute.
VREAU O CAMPANIE ÎN CARE TOTUL SĂ FIE TRANSPARENT
Revin la campanie: totul se învârte în jurul al trei produse de refinanţare pe care BCR le scoate pe piaţă. Iar dacă vrei să faci parte din campanie trage la poartă cu un e-mail la contact at blogalinitiative.ro.
Din punctul meu de vedere, meriţi să câştigi dacă eşti omul care este atât de creativ încât nu scoate în faţă avantajele (la dracu’, asta putem să facem toţi), ci care dă o imagine mult transparentă produsului şi-i explică omului dezavantajele pe limba lui. Da, am comisioanele X şi Y. Astea înseamnă Z% din rata ta, dar ele se pot negocia. Da, am taxele astea. Sunt dispus să le negociez cu tine pentru ca banca mea să fie în regulă cu legile din România. Da, ratele tale vor varia în funcţie de marja LIBOR sau EURIBOR sau ROBOR, nu după “marja internă a băncii” (asta e ilegal oricum de vreo trei ani), şi vino să-ţi explic ce naiba-s astea. Hai să facem un scenariu optimist şi unul pesimist în ceea ce priveşte viitoarele tale rate. Hai să îţi arăt dacă poţi şi reuşeşti să-ţi duci ratele în spate în condiţiile astea. Da, formula de calcul a dobânzii nu e întinsă pe trei pagini, ca la ceilalţi, şi poate fi rezolvată uşor de oricine, astfel că înţelegi că tu dai înapoi băncii banii împrumutaţi plus o dobândă care acoperă atât dobânda cu care s-a împrumutat banca pentru a-ţi oferi creditul, cât şi o marjă de câştig care-i asigură venitul propriu. Dar nu, nu transformăm dobânda în comisioane şi o acoperim astfel, pentru că nu vrem să fim precum sunt celelalte bănci de pe piaţă.
Sper ca deschiderea spre Social Media a celor de la BCR să fie dublată de o relaţie din ce în ce mai bună cu clienţii. Altfel, nici una, nici alta nu aduc nimic bun. Pentru niciuna dintre părţi. Nu de alta, dar nu cred că vrea nimeni ca banca să-şi îngroaşe portofoliul de clienţi doar pentru a-şi îngroşa portofoliul de clienţi nemulţumiţi.
În rest, mult, mult succes ideii de Blogal Initiative. Exceptând faptul că – din fericire, din defect şi din păcate – cunosc mai multe decât ar trebui despre primul client, sunt sigur că ideea în sine e una bună. De fapt, pentru că platforma există de acum, rămâne la latitudinea bloggerilor să-şi dea seama că pot profita de asta.
A jucat fotbal 12 ani doar pentru a avea pe ce să dea vina ulterior pentru că s-a îngrășat. Acum joacă tenis la nivelul tălpii de șlap. Mare fan al tuturor echipelor defuncte din România, deci mizați pe el pentru o analiză obiectivă, pentru că practic nu are ce să mai piardă. În cealaltă viață e jurnalist auto și-i stresează pe toți obligându-i să-și lege centurile de siguranță.