Marca suedeză Saab nu este foarte cunoscută la noi, iar de apreciat o apreciază şi mai puţini. Din păcate. Asta deşi modelele pe care brandul nordic le-a scos pe piaţă şi cu care a evoluat prin competiţii motorsport de-a lungul anilor au reprezentat uneori modele de urmat de toate celelalte mărci. La noi, lipsa de cultură auto i-a făcut pe mulţi să creadă că Saab este acronimul Salonului Auto de la Bucureşti (defunctul SIAB, care nu mai are loc din 2007 încoace), astfel că multe discuţii s-au terminat înainte de a începe.
Povestea Saab? Pe scurt: brand născut în Suedia, cu origini aviatice. Cumpărat de General Motors, gigant american care l-a aruncat ca pe o măsea stricată în 2008-2009, după ce l-a manageriat prost. L-a cumpărat Spyker, o companie olandeză care produce maşini sport luxoase, dar măritişul nu a fost unul pozitiv şi Spyker s-a decis că trebuie să vândă la rândul său Saab către singurele companii interesate: unele din China. Cum Saab nu a mai produs maşini din luna aprilie la uzina sa din Trolhattan (Suedia) din cauza datoriilor către furnizorii de piese, angajaţii (vreo 8000 afectaţi direct) aşteaptă vânzarea mărcii către chinezi ca pe o pâine aburindă.
Problema e că, deşi cei de la Spyker şi chinezii de la Pang Da s-au pus de acord în legătură cu preţul de vânzare al mărcii (valoarea brandului a scăzut la doar 150-200 de milioane de euro), General Motors, compania direct răspunzătoare de decăderea Saab, pune beţe-n roate. Pentru că mai are câteva acţiuni la Saab, pentru că s-a angajat să livreze în continuare tehnologie pentru modelele Saab şi pentru că, prin apariţia Saab în China sub cu totul alt proprietar, şi-ar pune piedică sieşi. Doar GM este de asemenea prezent pe această piaţă, cu diferite mărci.
Ei bine, aici intră în joc fanii venerabilei mărci suedeze. Care fac ce pot în acest moment: se organizează în grupuri pe internet şi “mâzgălesc” peretele paginii General Motors de pe Facebook cu mesajul “Let Saab Go!”. Şi, eventual, cu o imagine sau un mesaj care să ateste apartenenţa respectivului fan la grupul “saabiştilor”. Totul a pornit de pe Twitter şi de forumurile dedicate acestei mărci, una foarte iubită datorită faptului că a ştiut să păstreze intact caracterul scandinav al designului şi nu numai peste decenii. Cu preţul dur al apropierii periculoase de faliment.
Nu ştiu dacă fanii Saab care inundă wall-ul GM de pe Facebook vor avea sau nu succes, dar e cert că apariţia lor nu-i lasă indiferenţi pe cei care conduc destinele General Motors. Mai ales după ce toate publicaţiile de specialitate din lume au început să scrie despre fenomenul “Let Saab Go!”. Deocamdată, pe wall-ul GM se află câteva mii de mesaje. Rămâne de văzut dacă GM va bloc aaccesul celor din afară pe wall-ul propriu sau dacă va reuşi să rezolve problema altfel.
A jucat fotbal 12 ani doar pentru a avea pe ce să dea vina ulterior pentru că s-a îngrășat. Acum joacă tenis la nivelul tălpii de șlap. Mare fan al tuturor echipelor defuncte din România, deci mizați pe el pentru o analiză obiectivă, pentru că practic nu are ce să mai piardă. În cealaltă viață e jurnalist auto și-i stresează pe toți obligându-i să-și lege centurile de siguranță.