Acum vreo lună și jumătate, discutam cu Radu peste fileu, într-o seară în care la câteva sute de metri de terenul nostru de tenis se juca finala Europa League de pe Stadionul Național. Din vorbă-n vorbă, am ajuns – așa cum ajung de obicei – la subiectul mașini. Iar pentru că el ia à la légère ideea, l-am introdus descriptiv într-una dintre cele mai spectaculoase demonstrații de artă auto modernă. Digerabilă de oricine, indiferent de vârstă, sex, ocupație, hobby-uri și aplecări socio-politico-culturale. Gymkhana. A doua zi, după ce se uitase la filme, îmi spunea doar “Așa ceva nu se poate”.
Totul a plecat de la Ken Block și de la faptul că DC Shoes, unul dintre sponsorii pilotului american de raliuri, a încercat să inventeze acel etern și dintotdeauna căutat “altceva” când vine vorba de publicitate. A ieșit versiunea proprie Gymkhana, un termen indian care descrie un teren de sport. Motorsportul a filtrat Gymkhana și a transformat ideea într-o serie de competiții în care piloții încearcă să termine un traseu alambicat într-un timp cât mai scurt. Iar Ken Block – un showman desăvârșit care nu a reușit însă să se remarce în Campionatul Mondial de Raliuri – și DC Shoes au adus acest tip de competiție la un nivel modern suprarealist, reușind chiar să-i denatureze complet sensul. De când Ken Block a filmat primul episod Gymkhana, termenul este asumat în zona fanilor mașinilor cu “filmele alea în care Block face pe nebunul și-și rupe mașina în tot soiul de contexte și locuri”. Pe lângă fanii auto, spoturile-show Gymkhana au prins însă de minune pe internet în general, partea a treia devenind cel mai retransmis clip viral de pe Youtube în 2011. Mai multe recorduri și curiozități găsiți în infograficul de AICI.
Azi a apărut Gymkhana 5. Vreo nouă minute de efervescență vizuală și auditivă pentru care cei de la DC Shoes și partenerii lui Ken Block au închiriat cu totul o parte din San Francisco, implicit Bay Bridge, unul dintre podurile-simbol ale orașului vest-american. Asta ca să înțelegem la ce nivel s-a jucat și unde a ajuns ideea. Peste toate, însă, avem 9 minute în care uităm, pe rând, de poluare, prețul benzinei, ideea liniștii în oraș, aglomerație, morală, fizică și mai ales logică. Nouă minute de spectacol pur. O nebunie.
A jucat fotbal 12 ani doar pentru a avea pe ce să dea vina ulterior pentru că s-a îngrășat. Acum joacă tenis la nivelul tălpii de șlap. Mare fan al tuturor echipelor defuncte din România, deci mizați pe el pentru o analiză obiectivă, pentru că practic nu are ce să mai piardă. În cealaltă viață e jurnalist auto și-i stresează pe toți obligându-i să-și lege centurile de siguranță.