– Bine-aţi venit în showroom-ul nostru! Dacă doriţi, puteţi vedea cum vă simţiţi în noua Broscuţă, pentru că tocmai am lansat noua generaţie a modelului.
Evident că râzi, ştiind că denumirea sub care este cunoscut Beetle în popor este o poreclă, un nume de alint, o poveste inspirată de forme, nu de marketing. Şi, de cele mai multe ori, ştim bine că poreclele sunt mai potrivite caracterului au înfăţişării unui ins decât numele.
Ai primit numele fătă ca părinţii să te fi cunoscut. Ai primit porecle după ce prietenii te-au cunoscut.
autor necunoscut
Volkswagen a decis să facă un lucru pe care doar birourile mari şi inteligente de marketing îl fac. Ştiind că Beetle a primit porecle de toate felurile de jur-împrejurul lumii, câţiva oameni inspiraţi de la marketingul mărcii germane au hotărât să renunţe la rigoarea germană şi să-i acorde lui Beetle ce-i al lui Beetle: un nume diferit în funcţie de ţară şi în funcţie de “porecla” pe care modelul care deschide orice carte a istoriei Volkswagen o are. Evident, fiecare ţară a putut să aleagă dacă numele modelului este Beetle sau cel popular în respectiva piaţă, deci libertatea a fost practic nelimitată.
Rezultatul? În România, noul Beetle se numeşte… Beetle. Deşi, cred eu, impactul noului model ar fi fost mult mai apăsat pe piaţă dacă el s-ar fi numir VW Broscuţă. Era fun, era amuzant, era plăcut, era popular, era cunoscut, era nou, era inedit. Avea toate ingredientele pentru o reţetă altfel. Alte ţări au marşat însă pe logica “libertăţii de exprimare”, astfel că din gura poporului au ieşit noi denumiri comerciale care mai de care mai amuzante şi mai nebune. Aşa sunt VW Maggiolino (Italia) sau VW Coccinelle (Franţa). Au ratat şansa de a ieşi în evidenţă în zona denumirii oficiale brazilienii, care îi spun în limbaj popular Fusca, mexicanii (Vocho) sau chiar britanicii şi americanii, care preferă să utilizeze VW Bug în loc de Beetle. Cu toate acestea, chiar şi dacă denumirea comericală a rămas denotativă, primul spot al noului Beetle peste Ocean – care a debutat în cadrul Super Bowl, deci a fost unul dintre cele mai vizionate în acest an – a arătat că ce-i în gura poporului nu poate fi ignorat niciodată.
A jucat fotbal 12 ani doar pentru a avea pe ce să dea vina ulterior pentru că s-a îngrășat. Acum joacă tenis la nivelul tălpii de șlap. Mare fan al tuturor echipelor defuncte din România, deci mizați pe el pentru o analiză obiectivă, pentru că practic nu are ce să mai piardă. În cealaltă viață e jurnalist auto și-i stresează pe toți obligându-i să-și lege centurile de siguranță.