Sunt unul dintre nefericiţii care dau bani mulţi pe ştergătoarele de parbriz. Pentru că sistemul propriu de prindere a ştergătoarelor pe care îl au cei de la Fiat nu-mi permit să-mi cumpăr ştergătoare decât de la dealer sau, în cel mai bun caz, de la marile companii de depozite auto. Prin comandă. Iar o pereche din nenorocitele de bucăţi de cauciuc care să nu scărţâie costă 100-200 de lei. Fără a pune la socoteală ştergătorul de lunetă, care poate fi comandat doar cu tot cu braţ. Mă rog, fericiri de şofer, pe scurt.
În tot contextul ăsta, în care ştiu cât de scumpe pot fi nişte ştergătoare relativ simple, Mercedes a prezentat pe recent prezentata generaţie nouă a roadsterului SL ştergătoare de parbriz care inovează complet un element care interesează prea puţin un viitor posesor al unei maşini. Pe scurt, Mercedes a renunţat la clasicele ţâşnitoare de pe sau de sub capotă şi a inventat un sistem denumit Magic Vision: jetul de apă care curăţă parbrizul vine din câteva zeci de găuri amplasate de-a lungul lamei ştergătorului.
Inovaţia nu putea veni decât de la un producător premium (doar aceştia îşi permit să investească în cercetare şi dezvoltare sume mari în 2011), chiar dacă sisteme asemănătoare, dar mult mai simple şi mai puţin eficiente, există deja pe maşinile mari de generaţie nouă (camioane şi autocare). Avantajele sunt evidente: soluţia de curăţare este aruncată pe parbriz doar în zona în care ştergătorul acţionează, apa nu mai e risipită degeaba, deci cantitatea de soluţie din rezervor va ţine mai mult, iar vizibilitatea este evident îmbunătăţită de faptul că pelicula de soluţie de parbriz este practic eliminată din peisaj înainte de a exista. Foarte interesant, găurile care împing apa se află pe ambele părţi ale ştergătorului, deci acestea vor curăţa şi la dus, şi la întors. Deci foarte repede.
Inovaţiile nu se opresc însă aici. Acelaşi braţ de ştergător este şi încălzit, astfel că proprietarii noului SL vor avea fericita surpriză de a vedea că apa nu îngheaţă în orificiile mici ale braţului şi că parbrizul poate fi dezgheţat mult mai uşor în caz de nevoie.
Dar, pentru că există şi un mare dar: ce facem cu situaţia în care lăsăm SL-ul nou-nouţ într-o parcare de pe lângă Centrul Vechi păzită de celebrii parcagii la fel de oficiali precum logoul Adidas cusut cu aţă de Ankara într-o suburbie turcească ? Cât costă o astfel de pereche de ştergătoare? Şi, mai ales, vor exista asigurări separate pentru ştergătoarele Mercedes cu jet ed apă încorporat?
P.S. Să nu spuneţi că nu v-am anunţat. Ştergătoarele cu aer comprimat se pregătesc să le ia locul celor clasice. Adio, lame din cauciuc care ţin juma’ de an! un jet ed aer comprimat venit din lama ştergătorului, iar apa şi gunoaiele de pe parbriz dispar instantaneu. Fără a scârţâi. deocamdată, am văzut soluţia asta la concepte. Dar e cazul ca lamele din cauciuc, elemente care ne asigură vizibilitatea încă din 1911, să ne lase.
A jucat fotbal 12 ani doar pentru a avea pe ce să dea vina ulterior pentru că s-a îngrășat. Acum joacă tenis la nivelul tălpii de șlap. Mare fan al tuturor echipelor defuncte din România, deci mizați pe el pentru o analiză obiectivă, pentru că practic nu are ce să mai piardă. În cealaltă viață e jurnalist auto și-i stresează pe toți obligându-i să-și lege centurile de siguranță.