Lecție de marketing sportiv – fenomenul Red Bull

Red Bull a fost la început un produs. Unul. Din care s-a născut un imperiu. Pentru că ulterior a venit marketingul. Și promovarea agresivă nonconformistă. Toată lumea știe deja ce e Red Bull Flugtag. Sau Red Bull Air Race, o competiție de cascadorii între avioane ușoare. Toată lumea știe că Red Bull este altceva.

Apoi, a urmat promovarea în sport, și aici voi face o pauză mai lungă. Pentru Red Bull este PESTE TOT. Și nu doar că e peste tot, dar a ajuns să fie peste tot acolo unde se câștigă. Unde oamenii ridică trofee. Au rămas puține competiții în care Red Bull nu este prezent, într-un fel sau altul, pe podiumurile de premiere.

O să încep cu sporturile cu motor, pentru că recentul Raliu Dakar 2011 este sursa de inspirație a acestui articol. Mergem în primul rând la regina Formula 1. Acolo unde Red Bull are nu una, ci două echipe. Una se numește Red Bull, cealaltă Toro Rosso. Iar prima a cîștigat în acest an titlul mondial atât la echipe cât și la piloți, prin Sebastian Vettel. Și a învins la pas nume mari, precum McLaren, Ferrari sau Mercedes. Echipa Red Bull Racing a debutat în 2005 în Formula 1. I-a luat doar 5 ani să ajungă de pe ultima poziție a grilei pe prima.

În WRC, Red Bull a fost partenerul principal al Citroen și al lui Sebastien Loeb în anul în care am sărbătorit cel de-al șaptelea titlu consecutiv al alsacianului, un record absolut în sporturile cu motor.

La Raliul Dakar 2011, pe primele trei poziții la finalul celor 16 zile de întreceri dure s-au clasat piloții Volkswagen. Cine tronează pe exemplarele Touareg special realizate pentru această competiție și pe combinezoanele echipajului căștigător? Eeeeexact! Ba mai mult, categoria moto și camioane de la Dakar a fost câștigată de Marc Coma și de Vladimir Chagin. Da, și ei sunt piloți Red Bull.

În NASCAR, Red Bull are o echipă proprie, după modelul Formula 1. Red Bull Racing Team are doi piloți experimentați, Kasey Kahne și Crian Vickers. Chiar dacă nu are niciun titlu până acum, echipa se laudă cu o victorie de etapă și cu 7 pole position-uri în cele patru sezoane de la debutul său (2007). Pariez că în doi ani vom vedea un trofeu mare și aici pentru Red Bull.

În Campionatul German de Turisme (DTM), o competiție din ce în ce mai urmărită și la noi, Audi-urile pilotate de Mattias Ekström (foto jos) și Martin Tomczyk sunt mașinile care afișează sigla Red Bull. Cât China. Să se vadă că austriecii sunt și aici.

Despre echipa Red Bull Junior nu se scriu multe în România (Automarket scrie, evident, că asta e treaba noastră). Dar cei de la Red Bull își asigură viitorul echipei de Formula 1 cu ajutorul unei pepiniere care activează în toate competițiile importante în care sunt angrenați piloți tineri. Formula 3 britanică, Formula BMW, Formula Renault, Formula 2 și GP2. Peste tot există Red Bull. Cu o echipă proprie! Iar fotografiile vorbesc singure despre succesul acestei echipe în competițiile viitorului.

În Moto GP, Red Bull nu are echipă, dar colaborează strâns cu Honda, echipă ai cărei piloți (Andrea Divizioso, Casey Stoner și Dani Pedrosa) poartă pe cap însemnele Red Bull. Fie că sunt pe pistă, fie că sunt în afara ei. Implicarea Red Bull în Moto GP este însă mult mai vizibilă la nivelul Marilor Premii, compania austriacă fiind de trei sezoane încoace principalul sponsor al celor două curse din State: Indianapolis și Laguna Seca.

Mai sunt discipline în motorsport în care logo-ul Red Bull este mai mult decât vizibil, iar compania este mai mult decât implicată. N-o să le enumăr pe toate, dar vă prezint o listă a piloților și personalităților care au semnat contracte de imagine cu Red Bull. AICI.

Trecem la fotbal, acolo unde Red Bull nu este prezent doar ca sponsor, ci ca proprietar de echipe.

În primul rând, există Red Bull Salzburg, echipa pe care compania o sponsorizează după principiul “să le dăm bani alor noștri”, cartierul general al companiei aflându-se în regiunea respectivă. Red Bull Salzburg este campioana en-titre a Austriei, semn că echipa de marketing a celor de la Red Bull se pricepe și la altceva în afară de motoare. Merită amintită și pata de culoare a echipei austriece: mascota Red Buli.

Despre New York Red Bulls nu s-au auzit prea multe prin Europa până în momentul în care americanii, care joacă în prima divizie din SUA, i-au luat pe Thierry Henry și pe Rafa Marques de la Barcelona. Sau, recent, pe John Rooney, fratele mult mai cunoscutului Wayne de la Manchester United. Oricum, popularitatea în creștere a soccer-ului în SUA nu face decât să stabilizeze imaginea Red Bull prin această colaborare. New York Red Bulls a terminat ultima ediție de campionat pe locul întâi în Conferința de Est și a ajuns în sferturile playoff-ului.

Deși Red Bull Salzburg și New York Red Bulls sunt cele mai cunoscute echipe care poartă numele producătorului austriac, mai există două formații – mai mici de această dată – cumpărate de compania deținută de Dieter Mateschitz. Acestea sunt Red Bull Brasil (Campeonato Paulista Serie A2) și RB Leipzig (Germania – Regionalliga Nord). Deocamdată, cele două echipe nu excelează la capitolul performanțe. Deocamdată. Pentru că Red Bull Brasil a promovat consecutiv în două divizii superioare în 2009 și 2010, iar Leipzig avrea ca în 8-10 ani să ajungă în Bundesliga, deși clubul a fost fondat în 2009. Apropo, echipa din Leipzig se numește oficial RasenBallsport Leipzig (traducerea aproximativă e fenomenalul “Sport cu mingea pe gazon Leipzig”), pentru că regulile din Germania nu îi dau voie unei companii să redenumească o echipă de fotbal sau să dețină mai mult de 49% din acțiunile sale. Red Bull a rezolvat problema, pentru că prescurtarea de la RasenBallsport Leipzig este… RB Leipzig. În fotografiile de mai jos, blonzii sunt nemții. Evident.

Cele patru echipe formează ceea ce compania denumește “Academia de fotbal Red Bull”. Decoamdată sunt patru nume, dar Red Bull pregătește o surpriză. În Ghana. Vom mai auzi de Red Bull Ghana Academy.

Un alt sport cu minge preferat de Red Bull este voleiul de plajă, discplină în care compania austriacă are colaborări cu cele mai mari vedete din domeniu. Alison Cerutti, Clemens Doppler, Dmitry Barsouk, Igor Kolodinsky, Jonas Reckermann, Matthias Mellitzer, Todd Rogers sau Vicky Arvaniti sunt numele care poartă sigla Red Bull în competițiile la care iau parte. Competiții care au început să fie oricum acaparate de Red Bull prin contracte grase de sponsorizare.

O altă disciplină cu mingea în care Red Bull este prezent la absolut toate competițiile este Fotbalul Freestyle. Acolo unde se adună nonconformiștii mingii. Oamenii care țin mingea pe nas și pe călcâi atât de natural încât pare că o țin în palmă.

Tot la capitolul ăsta se încadrează colaborările Red Bull cu vedete ale altor sporturi, cum sunt Rajon Rondo (baschet – NBA – Boston Celtics), Jimmy Rollins (baseball – MLB – Philadelphia Phillies), Alexis Thompson și Bruce Irons (golf) sau Anikó Kovacsics, jucătoare de handbal la Gyor și în echipa națională a Ungariei. E foarte probabil ca anii următori să aducă Red Bull mai aproape de aceste sporturi, implicarea companiei urmând să devină, la fel ca în cazurile anterioare, mult mai vizibilă la nivel de echipe.

O zonă care le place oamenilor de marketing de la Red Bull este reprezentată de sporturile de iarnă, acolo unde compania austriacă este prezentă în mai toate disciplinele. Fie ca sponsor principal al unor competiții, fie ca sponsor al unor echipe și sportivi.

Încep în stil Red Bull, cu una dintre cele mai tari competiții inventate de Red Bull: Crashed Ice, o cursă de viteză pe patine între demenți pe piste speciale neregulate. Vă lămuriți ce și cum în pozele de mai jos. Prima ediție a Red Bull Crashed Ice a avut loc acum zece ani în Stockholm, dar succesul său a fost atât de mare, încât astăzi avem un Campionat Mondial Red Bull Crashed Ice, cu două etape care se desfășoară anual. O competiție plină de adrenalină.

Cea mai cunoscută și importantă colaborare pe care Red Bull o are în schiul alpin este cea cu americanca Lindsey Vonn, care pe lângă performanțele importante din carieră (aur la coborâre la Vancouver 2010, aur la coborâre și Super-G la Campioanele Mondiale de la Val d’Isere 2009), face furori în SUA și prin altele. Gen coperta Sports Illustrated dinainte de Olimpiada din Vancouver, în care Lindsey apărea într-o poziție care a fost înfierată de biserică și de alți pudibonzi. De parcă ne-ar păsa nouă. Apropo, se notează că până și pe copertă e Red Bull, da?

Ajungem la hochei pe gheață și dăm din nou de o echipă care poartă numele producătorului de energizante din Austria. EC Red Bull Salzburg este campioana en-titre a Austriei și campionii Europei în 2010. N-aș zice nici aici că Red Bull a atacat prost…

Continuăm. Dacă ați privit vreodată pe Eurosport competițiile de Sărituri cu schiurile, este imposibil să nu fi auzit de nume precum Thomas Morgenstern, Andreas Goldberger, Gregor Schlierenzauer sau Adam Malysz. Ei bine, toți aceștia sunt sponsorizați de Red Bull. Era culmea ca Red Bull să nu intre într-o competiție care pare că-ți dă aripi.

Evident, de Red Bull nu scăpăm nici la probe “cuminți”, cum este biatlonul sau schiul fond, dar nici la nebunii precum snowkiting, snowboarding sau snowmobile. Unde-i zăpadă, hop și Red Bull.

În sporturile de apă, Red Bull a preferat să se axeze pe disciplinele neconvenționale, cum ar fi caiac/canoe, surfing, windsurfing sau kite surfing, lăsând la margine “clasicele” înot, sărituri în apă sau canotaj.

Evident, Red Bull nu avea cum să ignore sporturi cu priză la public fără a avea și o logică în spatele acestei decizii.Iar explicația vine când afli că Red Bull are propria competiție de sărituri în apă. Neconvențională, evident. Se numește Red Bull Cliff Diving, iar sportivii sar de pe stânci în apă de la câteva zeci de metri. Distanța e atât de mare, încât trebuie să pun mai jos prima fotografie verticală din acest articol. Tare.

România nu este un pion foarte important pe harta Red Bull, însă există câteva competiții specifice companiei austriece care sunt organizate aici. Cele mai importante sunt, evident, cunoscutele Red Bull Flugtag, care se desfășoară din doi în doi ani la București, și Red Bull Romaniacs, o competiție moto enduro care se desfășoară la Sibiu și la care participă, printre alții, Cyril Despres, multiplu campion în Dakar și cel care și-a adjudecat chiar astăzi un loc secund în cea mai dură competiție de rally-raid din lume.

***

Red Bull înseamnă enorm în sporturile de astăzi. Iar cu cât se implică mai mult, cu atât compania administrată de Dieter Mateschitz devine un pion mai important în marketingul sportiv. Pentru că mai sus avem doar câteva dintre disciplinele în care cei de la Red Bull sunt angrenați. Mai există câteva zeci de genul cățărări, air racing, skydiving, săritura cu prăjina, fotbal american, squash, fotbal pe plajă, cricket, ciclism (mountianbiking, BMW, trial), drifting, enduro, supermoto, curse de camioane sau skateboard.

Probabil că fenomenul Red Bull este unul nemaiîntâlnit la nivel mondial la acest nivel. Nu știu vreo altă companie care a reușit, în doar 23 de ani, să devină un pion atât de important pe harta sportului mondial în general. Nu mai vorbesc de faptul că unele discipline sunt abia atacate de Red Bull, ceea ce înseamnă că avem șanse să vedem mult din partea companiei în viitorul apropiat. Și nu mai vorbim că articolul de față vorbește doar despre sport, deoarece Red Bull este o prezență din ce în ce mai vizibilă în cultură, în artă, în modă, în film, în muzică, în advertising.

Și totul a pornit de la un produs. Unul singur. Genial. Respect.

A jucat fotbal 12 ani doar pentru a avea pe ce să dea vina ulterior pentru că s-a îngrășat. Acum joacă tenis la nivelul tălpii de șlap. Mare fan al tuturor echipelor defuncte din România, deci mizați pe el pentru o analiză obiectivă, pentru că practic nu are ce să mai piardă. În cealaltă viață e jurnalist auto și-i stresează pe toți obligându-i să-și lege centurile de siguranță.

17 Comentarii

  1. Mi-ai rapit ceva timp cu acest articol. Bravos! Poate, pe viitor, auzim si de echipa de fotbal #RedBull, Twitter-istii cunosc de ce ;))

    • Merci. Mi-a făcut plăcere să scriu despre asta. Aveam în cap de ceva vreme subiectul, am așteptat doar momentul potrivit pentru a-l putea redacta.

  2. Daca n-ai luat bani si ai petrecut atata timp ca sa scrii articolul asta, jos palaria!
    Daca ai luat bani si ai petrecut atata timp ca sa scrii articolul asta, jos palaria!

    • Îmi place mult Red Bull. Fenomenul Red Bull. N-am luat bani, dar plăcerea de a scrie materiale de genul ăsta depășește banii pe care i-ar putea primi un blog cu 500 de afișări pe zi :)

  3. Intr-adevar , dupa Coca-Cola, Nike , si cei de la RedBull au descoperit potentialul de marketing pe care il ofera lumea sportului.
    Felicitari pentru articol.Intra in top zecele meu de articole citite!

    • Thanks. Da, ai dreptate. Doar că vorbim de Coca-Cola, o marcă fără prea multe rădăcini în marketingul sportiv mondial. La Nike e altceva, ei sunt producători de echipament sportiv, ei sunt obligați să-și facă simțită prezența pe piață prin atleți și echipe. Altfel, nu există.

      În cazul Red Bull nu există această obligativitate teoretică. Dar au făcut-o. Și ce-mi place mie e că au mers pe calea pe care aș vrea s-o văd mult mai des în orice produs în general, indiferent de zona din care provine: investim foarte mult cu cap. Rezultatele au venit fără probleme.

      În general, e mult mai ușor să investești în echipe mici, dar efectele sunt direct proporționale. Exiști, dar nu strălucești.

    • De fapt m-au plătit ăia de la Burn pentru a scrie că Red Bull nu-i energizant, ci echipă de fotbal. :))

  4. ma intreb cati dintre acesti sportivi beau red bull sau daca au voie sa bea acesta licoare….

  5. Ah, daca astfel de articole ar aparea mai des in presa romana, poate am scapa si noi de mania “cat te-au platit aia?” :)

    Nu-mi place Red Bull (nu-mi plac energizantele in general) insa tot respectul pentru ce au reusit sa faca. Marketingul lor chiar ca iti da aaaaripi :D

    • @zvoner

      Pf… Vream să scriu despre subiectul ăsta în fature-ul săptămânal de pe Automarket (mă rog, despre Red Bull şi motorsportul, evident), dar îţi dai seama ce vorbe ieşeau…

      Aşa, toată lumea e fericită. Avem un material interesant, mie mi-a făcut plăcere să-l scriu, vouă să-l citiţi.

      Dar da, ideea articolelor plătite e clasică. Din punctul meu de vedere, a avea un articol plătit fără P-ul clasic de pe el e o bătaie de joc la adresa celor care te citesc. Deci nu, aici şi pe Automarket n-o să fie articole plătite. Cât sunt eu în zonă, fireşte :)

  6. Salut, Mircea,

    foarte tare textul, ca toate de altfel. poate nu am citit eu foarte atent, dar red bull se mai baga si la sporturi extreme gen trial moto sau de bicicleta. tari de tot, adica cei mai tari! succes.

  7. @ m.m. – “a avea un articol plătit fără P-ul clasic de pe el e o bătaie de joc la adresa celor care te citesc” – corect!
    ” Deci nu, aici şi pe Automarket n-o să fie articole plătite. Cât sunt eu în zonă, fireşte” – partial incorect :) Eu iti doresc sa ai cat mai multe articole cu P-ul la vedere, si in buzunare :) si nu vad de ce cititorii tai s-ar supara pe asta. Life is one hell of a business! Si daca-mi permiti o fortare a temei, adica iesirea din marketing sportiv si intrarea in…doar marketing, Coca-Cola, l-a inventat pe Santa & related stuff – cand il ai pe mosu’ sa moara raikonen (inca nua murit nu?) daca mai ai nevoie de echipe de regionalliga…sau cata vreme toata lumea din asistenta unui grand prix sta cu o cola in mana, nu mai trebuie sa scrie si pe eleronul masinii din circuit…
    (acesta este un comment cu P, ma plateste coca-cola, sunt mos craciun)

  8. @kzk

    Era vorba de articole plătite fără P pe ele, evident. Advertorialele fac parte din joc :)

    În rest, complet de acord. Şi nu, n-a murit Raikkonen. Fizic. Profesional, mă abţin :))

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.