A treia sursă majoră de emisii de dioxid de carbon este reprezentată în mod obișnuit de spectatori. În cazul acestora vorbim în special de emisiile generate în timpul călătoriilor, iar în această categorie intră emisiile avioanelor cu care spectatorii ajung în Franța, dar și emisiile mijloacelor de transport utilizate local pentru a ajunge de la cazare la arenele sportive.
De exemplu, organizatorii Jocurilor Olimpice de la Tokyo 2020 au estimat inițial că spectatorii vor emite 858.000 de tone de dioxid de carbon, adică mai mult de jumătate din cantitatea de emisii generată de construcții. Cu toate acestea, întrucât prezența spectatorilor străini a fost interzisă din cauza pandemiei de Covid-19, puținii spectatori care au luat parte la eveniment au emis în total doar 54.000 de tone de dioxid de carbon, adică aproximativ 5% din total.
Lucrurile vor sta complet diferit la Paris 2024, mai ales dacă toate cele 10 milioane de bilete vor fi vândute. În cazul călătoriilor internaționale cu avionul soluțiile pentru reducerea emisiilor sunt mai degrabă limitate până la apariția avioanelor electrice.
În prezent, una dintre puținele opțiuni este călătoria cu companii aeriene care folosesc combustibil sustenabil SAF (Sustainable Aviation Fuel), produs dintr-o gamă variată de uleiuri uzate și care promite reduceri teoretice de până la 80% a emisiilor de dioxid de carbon. Totuși, în prezent, utilizarea acestui tip de combustibil este limitată, în special ca urmare a prețului dublu pentru SAF comparativ cu carburantul tradițional.
Servicii de mobilitate oferite de Toyota
În schimb, lucrurile sunt mai simple când vine vorba despre transportul local din orașul care găzduiește Jocurile Olimpice, iar aici organizatorii Paris 2024 se bazează atât pe utilizarea mijloacelor de transport în comun în cazul spectatorilor, cât și pe serviciile propuse pentru sportivi și oficiali de Toyota, unul dintre cei mai mari producători de mașini din lume.
De altfel, Toyota a fost partener al Jocurilor Olimpice inclusiv la Tokyo 2020 și la Jocurile Olimpice de Iarnă desfășurate în Coreea de Sud (2018) și China (2022), astfel că la Paris 2024 va sosi cu o experiență bogată în gestionarea unui astfel de eveniment.
De exemplu, la Jocurile Olimpice de la Tokyo, Toyota a pus la dispoziția organizatorilor o flotă de circa 3.700 de vehicule, dintre care 2.700 de vehicule pentru transportul sportivilor și oficialilor între arene. Printre ele s-au numărat și circa 850 de mașini electrice alimentate cu baterii și alte aproximativ 500 de unități Toyota Mirai, un model electric alimentat cu hidrogen, domeniu în care producătorul japonez este unul dintre pionieri. La acestea s-au adăugat și numeroase modele hibride și plug-in hybrid, inclusiv celebrul Prius, astfel că 90% dintre întreaga flotă a fost, într-un fel sau altul, electrificată.
Cu astfel de cifre, Toyota estimează că, în medie, o mașină din această flotă a avut emisii de 80 de grame pe kilometru pe parcursul utilizării în cadrul Jocurilor Olimpice de la Tokyo, o reducere cu aproximativ 50% comparativ cu cazul în care constructorul ar fi utilizat doar mașini cu motoare diesel și pe benzină, fără forme de hibridizare. La acestea s-au adăugat și aproximativ 850 de prototipuri de vehicule electrice dedicate mobilității.
Seria editorială Start Your Impossible îți este oferită de Toyota, partener de mobilitate al Jocurilor Olimpice.
Pentru Paris 2024, Toyota își propune o scădere semnificativă a emisiilor comparativ cu Tokyo 2020, astfel că este de așteptat ca producătorul japonez să ofere o flotă extinsă de modele electrice alimentate cu baterii, modele electrice alimentate cu hidrogen și soluții logistice inedite.
De altfel, Toyota a anunțat recent o strategie complexă care prevede lansarea a 10 modele electrice pe baterii până în anul 2026 sub brandul beyondZero, din care în prezent face parte modelul electric bZ4X, iar unele dintre acestea și-ar putea face apariția și la Jocurile Olimpice. Printre cele 10 modele se vor număra și unele despre care Toyota afirmă că vor oferi o autonomie dublă prin utilizarea unor baterii cu eficiență mai mare.
Pe lângă mașinile de serie care vor face parte din flota oficială furnizată pentru Paris 2024, Toyota va oferi o serie de soluții de mobilitate inedite adresate inclusiv spectatorilor, iar printre acestea se numără:
– C+Walk T este un dispozitiv electric mai avansat decât o trotinetă electrică, întrucât are trei roți și îți permite să călătorești în picioare sau așezat pe un scaun și poate fi adaptat și pentru persoanele cu dizabilități. Autonomia electrică este de 14 kilometri, iar dispozitivul este dedicat inclusiv zonelor pietonale aglomerate, întrucât viteza de deplasare este asemănătoare cu cea a mersului obișnuit pe propriile picioare.
– i-Road este un vehicul electric care combină dimensiunile unei motociclete cu caroseria unei mașini de oraș. Poate fi o soluție bună pentru zonele urbane aglomerate, iar vehiculul permite o viteză maximă de 60 km/h și oferă o autonomie de 50 de kilometri.
– i-Ride este un vehicul electric de mici dimensiuni cu o serie de funcții autonome care poate fi controlat cu un joystick, însă marele său avantaj este că portierele se deschid în plan vertical, astfel că este ușor accesibil și de către persoanele care folosesc scaunul cu rotile.
– Accessible People Mover este, așa cum sugerează și numele, un vehicul electric cu șase locuri care poate transporta inclusiv pasageri în scaune cu rotile, dar este util și pentru alte persoane cu mobilitate redusă sau pentru femei gravide. Este dedicat transportului pe distanțe scurte și a fost utilizat cu succes la Tokyo 2020 atât pentru persoane cu dizabilități, cât și pentru transportul sportivilor.
În paralel, Toyota va profita de Paris 2024 pentru a prezenta o serie de tehnologii dezvoltate în special pentru persoanele cu dizabilități:
– E-Care este un laborator medical mobil adresat persoanelor cu mobilitate redusă care pot efectua rapid diverse analize medicale fără să meargă la un cabinet specializat.
– Human Support Robot este un dispozitiv robotic dedicat persoanelor care au nevoie de îngrijire permanentă la domiliciu. Robotul va fi capabil să se deplaseze autonom prin locuință și să răspundă la comenzi vocale sau transmise prin intermediul unei tablete.
– T-HR3 este un dispozitiv umanoid care poate replica precis mișcările unui om, astfel că poate fi utilizat inclusiv pentru operații medicale de la distanță. Un astfel de dispozitiv poate fi esențial pentru pacienții care au nevoie de intervenții medicale urgente, însă locuiesc în zone în care nu există medici specialiști.
Toyota, partener oficial al Comitetului Olimpic Sportiv Român (COSR)
Cu astfel de mașini electrice sau de vehicule inedite pentru mobilitate electrică vor putea călători inclusiv sportivii români care participă la Jocurile Olimpice de la Paris. De altfel, ca o continuare a parteneriatului global dintre constructorul japonez și Jocurile Olimpice, Toyota este partener al Comitetului Olimpic Sportiv Român (COSR) și Comitetului Național Paralimpic (CNP) începând din 2017.
În cadrul parteneriatului, Toyota a oferit pentru COSR 10 utilitare de persoane Proace Verso, iar în 2021 sportivii medalitati la Jocurile Olimpice de la Tokyo au primit câte o mașină hibridă C-HR (pentru o medalie de aur) sau Corolla Touring Sports (pentru o medalie de argint).
Proiecte suplimentare pentru reducerea emisiilor
Reducerea emisiilor la 1,5 milioane de tone de dioxid de carbon reprezintă însă un pas intermediar în planurile organizatorilor Jocurilor Olimpice de la Paris.
Ca parte a acestui plan, după încheierea Jocurilor Olimpice și a Jocurilor Paralimpice, Satul Olimpic cu o suprafață de 50 de hectare va fi transformat într-un adevărat cartier rezidențial și comercial în care vor locui peste 6.000 de persoane, iar primele dintre acestea se vor muta cel mai devreme în 2025, după adaptarea facilităților existente.
În plus, organizatorii au decis să se implice voluntar într-o serie de proiecte externe prin care să compenseze emisiile de dioxid de carbon realizate cu ocazia Jocurilor Olimpice. De exemplu, începând din 2021, organizatorii s-au implicat în diverse proiecte de capturare a dioxidului de carbon din atmosferă, aflate mai degrabă în fază incipientă de dezvoltare.
În plus, pe lista de opțiuni se află și numeroase proiecte locale de pe teritoriul Franței pentru a combate încălzirea globală, pentru a îmbunătăți biodiversitatea și pentru a îmbunătăți calitatea vieții. Astfel de proiecte urmează să fie implementate mai ales după încheierea competiției.
Prin toate aceste măsuri, organizatorii speră să “recupereze” mai mult de 1,5 milioane de tone de dioxid de carbon, adică mai mult decât consumul estimat pentru Jocurile Olimpice.
În plus, pe lângă reducerea propriu-zisă a emisiilor, organizatorii vor practic să încurajeze un comportament responsabil față de mediu și din partea populației, un element evidențiat inclusiv de sportivii care vor participa la Jocurile Olimpice. Printre ei se numără, de exemplu, și kenyanul Eliud Kipchoge, câștigătorul probei de maraton la Jocurile Olimpice de la Rio de Janeiro și Tokyo și deținătorul recordului mondial la proba de maraton cu timpul 2:01:09: „Cu toții trebuie să ne reducem amprenta de carbon, pentru că toți trecem prin același scenariu”.